image

Op zoek naar het pad naar een gezondere u? Het is niet moeilijk te vinden. De reis begint met een paar eenvoudige tweaks naar uw levensstijl. Het juiste dieet, lichaamsbeweging en stress-relief plan spelen allemaal een grote rol.

Volg een hart-gezond dieet

Er is een makkelijk recept als je doel is om problemen zoals hart-en vaatziekten en beroertes weg te houden.

Eet meer fruit en groenten.
Kies volle korrels. Probeer bruine rijst in plaats van wit. Overschakelen naar volkorenpasta.
Kies lean eiwitten zoals pluimvee, vis, bonen en peulvruchten.
Gesneden op verwerkt voedsel, suiker, zout en verzadigd vet.
Bij het gezond eten, werkt flexibiliteit vaak het beste, zegt Joyce Meng, MD, assistent-professor aan het Pat en Jim Calhoun Cardiology Center bij UConn Health. Als u een streng dieetplan wilt volgen, ga dan naar het. Zo niet, is het OK. “Vind wat er voor jou werkt.”

Tricia Montgomery, 52, de oprichter van de K9 Fit Club, weet handig hoe het juiste dieet en levensstijl kunnen helpen. Voor haar is het kiezen van gezond eten en het plannen van kleine, dikke maaltijden goed. ‘Ik ontken me niets,’ zegt ze. “Ik heb nog steeds een dessert – sleutelkalkentaart, yum! – en ik hou van bevroren gomberen, maar moderatie is belangrijk.”

Train elke dag

Hoe actiever je bent, hoe beter, zegt Meng. Oefening verhoogt je hartgezondheid, bouwt spier- en botssterkte, en zorgt voor gezondheidsproblemen.

Doel voor 2 en een half uur gematigde activiteit, zoals wandelend of dansend, elke week. Als je goed bent met een krachtige oefening, houd je 1 uur en 15 minuten per week aan de slag als tennis of tennis. Voeg ook een paar dagen van kracht training toe.

Als je het druk hebt, probeer de hele dag door korte barsten van de activiteit. Loop vaak. Een goed doel is 10.000 stappen per dag. Neem de trap. Parkeer je auto ver weg van je bestemming.

Montgomery oefent elke dag, vaak met haar hond. Door lunges, squats en trappen naar een wandeling toe te voegen, verandert ze in een power workout. “Ik ben ook een grote Pilates fan,” zegt ze.

Verlies gewicht

Als u ponden schuurt, vermindert u uw risico op hart- en vaatziekten, type 2 diabetes en kanker.

Doel voor een langzame, stabiele afname. Probeer 1-2 pond per week te verliezen door actief te zijn en beter te eten.

“Het hoeft niet elke dag een intensieve oefening te zijn,” zegt Meng. ‘Elk beetje helpt.’

Terwijl u verbetert, bel de tijd en hoe moeilijk u uitwerkt. Als u veel gewicht wilt verliezen, probeer dan 300 minuten oefening per week.

“Het eten van een gezond dieet gaat een lange weg,” zegt Meng. Begin door suiker te snijden, die volgens haar vaak in het oog loopt – in winkelwagentjes zoals salade dressing, verpakt brood en noten. Probeer ook frisdrank- en suiker glazuurde koffiedranken te vermijden.

Bezoek je dokter

Krijg regelmatige controle. Uw arts houdt bij aan uw medische geschiedenis en kan u helpen om gezond te blijven. Als u bijvoorbeeld een risico heeft op osteoporose, een aandoening die botten verzwakt, wil hij dat u meer calcium en vitamine D krijgt.

Uw arts kan screeningstests aanbevelen om uw gezondheid in de gaten te houden en vroegtijdig te begrijpen wanneer ze gemakkelijker te behandelen zijn.

Houd de communicatielijnen open. “Als u vragen heeft, vraag dan uw arts,” zegt Meng. “Zorg ervoor dat u dingen tot uw voldoening begrijpt.” Als u zich zorgen maakt over een medicatie of procedure, spreek hem erover.

Snij je stress af

Het kan een tol op uw gezondheid nemen. U kunt het helemaal niet vermijden, maar u kunt manieren vinden om de impact te vergemakkelijken. Niet te veel aannemen. Probeer grenzen te stellen met jezelf en anderen. Het is goed om nee te zeggen.

Om stress te verlichten, probeer:

Diepe ademhaling
Meditatie
Yoga
Massage
Oefening
Gezond eten
Praten met een vriend, familielid of professionele adviseur
Gezonde gewoonten creëren

Als u vandaag de juiste keuzes maakt, kunt u morgen problemen oplossen.

Borstel je tanden tweemaal per dag en floss elke dag.
Niet roken.
Beperk je alcohol. Houd het voor een drankje per dag.
Als u medicijnen hebt, neem dan precies hoe uw arts het voorschreef.
Verbeter je slaap. Doel voor 8 uur. Als u problemen hebt met het krijgen van de ogen, spreek dan met uw arts.
Gebruik zonnescherm en blijf uit de zon van 10 tot 15 uur.
Draag je gordel.
Neem de tijd om elke dag te investeren in uw gezondheid, zegt Meng.

Het betaalde voor Montgomery. Ze zegt dat ze gezondheidsproblemen overwint, goed voelt en een positief vooruitzicht heeft. ‘Mijn leven,’ zegt ze, ‘wordt voor altijd veranderd.’