image

Hoe werkt het?

Workout fads komen en gaan, maar vrijwel geen ander trainingsprogramma is zo blijvend als yoga. Het is al meer dan 5000 jaar geweest.

Yoga doet meer dan verbranden calorieën en toon spieren. Het is een totaal lichaamswerk die combineren met versterking en rek, met diep ademhaling en meditatie of ontspanning.

Er zijn meer dan 100 verschillende vormen van yoga. Sommigen zijn snel en intens. Anderen zijn zacht en ontspannend.

Voorbeelden van verschillende yoga vormen zijn:

Hatha. Het formulier meestal geassocieerd met yoga combineert een reeks basisbewegingen met ademhaling.
Vinyasa. Een reeks van posities die vloeiend in elkaar stromen.
Vermogen. Een snellere, hogere intensiteitspraktijk die spieren opbouwt.
Ashtanga. Een reeks van poses, gecombineerd met een speciale ademhalingstechniek.
Bikram. Ook bekend als “hot yoga” is het een serie van 26 uitdagende poses die worden uitgevoerd in een kamer die verwarmd wordt tot een hoge temperatuur.
Iyengar. Een soort yoga die gebruik maakt van rekwisieten zoals blokken, riemen en stoelen om u te helpen uw lichaam in de juiste uitlijning te bewegen.

Intensiteitsniveau: varieert van type

De intensiteit van uw yoga-training hangt af van welke vorm van yoga u kiest. Technieken zoals hatha en iyengar yoga zijn zacht en traag. Bikram en power yoga zijn sneller en meer uitdagend.

Streef gebied

Kern: Ja. Er zijn yoga poses om zich te concentreren op elke kern spier. Wil je die liefdes handgrepen aantrekken? Steek je dan op één arm en doe een zij plank. Om het midden van je buik echt uit te verbranden, kan je een boot doen, waarin je evenwicht op je “zitten botten” (de benige prominentie aan de basis van je bekken bentjes) en je benen in de lucht houden.

Wapens: Ja. Met yoga bouw je geen armsterkte met vrije gewichten of machines, maar met het gewicht van je eigen lichaam. Sommige posities, zoals de plank, verspreiden je gewicht even tussen je armen en benen. Anderen, zoals de kraan en kraai, stellen je armen nog meer uit door hun volledige lichaamsgewicht te ondersteunen.

Benen: Ja. Yoga stelt werk aan alle kanten van de benen, inclusief uw quadriceps, heupen en dijen.

Gluten: Ja. Yoga squats, bruggen en krijger stelt diep kniebendingen in, die u een meer gevormde achterkant geven.

Terug: Ja. Bewegt zich als een naar beneden gericht hond, kind, en kat / koe geeft je rugspieren een goede rek. Het is niet verwonderlijk dat onderzoek vindt dat yoga goed kan zijn om een ​​zere rug te verlichten.

Type

Flexibiliteit: Ja. Yoga zet je spieren uit en verhoog je bewegingsbereik. Met regelmatige praktijk verbeteren ze uw flexibiliteit.

Aerobic: Nee. Yoga wordt niet beschouwd als aërobe oefening, maar de meer atletische rassen, zoals power yoga, maken je zweet. En hoewel yoga niet aërobe is, vindt sommige onderzoeken dat het net zo goed kan zijn als aërobe oefening om de gezondheid te verbeteren.

Sterkte: Ja. Het duurt veel kracht om je lichaam in evenwicht te houden. Regelmatige oefening zal de spieren van je armen, rug, benen en kern versterken.

Sport: Nee. Yoga is niet competitief. Focus op je eigen praktijk en vergelijk jezelf niet met andere mensen in je klas.

Laag-effect: Ja. Hoewel yoga je een full-body workout geeft, zal het geen invloed op je gewrichten hebben.

Wat moet ik nor meer weten?

Kosten. Varieert. Als je je weg al op een yoga mat weet, kun je thuis thuis oefenen. Video’s en lessen kosten u verschillende bedragen.

Goed voor beginners? Ja. Mensen van alle leeftijden en fitness levels kunnen de meest basale yoga poses en strekken doen.

Buitenshuis. Ja. Je kunt yoga overal, binnen of buiten doen.

Thuis. Ja. Alles wat je nodig hebt, is genoeg ruimte voor je yoga mat.

Benodigd materiaal Nee. U heeft geen apparatuur nodig omdat u op uw eigen lichaamsgewicht staat voor weerstand. Maar je zal waarschijnlijk een yoga mat gebruiken om je te voorkomen dat je in staande poses glijdt, en je in de zittende en liggende posities kussen. Andere optionele apparatuur bevat een yoga bal voor evenwicht, een yoga blok of twee, en riemen om u te helpen bereiken voor uw voeten of link uw handen achter uw rug.

Er zijn vele soorten yoga, van de rustige hatha tot de high-intensity power yoga. Alle typen nemen uw training naar een niveau van mind-body connectie. Het kan u helpen om te ontspannen en te focussen, terwijl u flexibiliteit en kracht krijgt. Yoga kan je stemming ook stimuleren.

Hoewel er veel instructieboeken en dvd’s op yoga zijn, is het de moeite waard om in sommige lessen te investeren met een goede instructeur die u kan laten zien hoe u de houdingen kunt doen.

Chances zijn, er is een soort yoga die past bij uw behoeften en fitness. Het is een goede keuze als u een holistische benadering van geest en lichaamssterkte wilt.

Yoga is niet voor u als u een snelle, competitieve training wilt. Wees openzinnig, want er zijn fysieke en mentale voordelen die je kunt krijgen door wat yoga toe te voegen aan je fitnessplan, ook al is het niet jouw belangrijkste training.

Is het goed voor mijn gezondheidstoestand?
Yoga is een geweldige activiteit voor u als u diabetes, hoge bloeddruk, hoge cholesterol of hartziekte heeft. Het geeft u kracht, flexibiliteit en geestelijke bewustzijn. Je moet ook aerobics doen (zoals wandelen, fietsen of zwemmen) als je geen snel bewegend type yoga doet.

Als u hoge bloeddruk, diabetes of hartproblemen heeft, vraag dan uw arts wat u kunt doen. U moet wellicht bepaalde houdingen vermijden, zoals die waarin u ondersteboven bent of die meer balans vereisen dan u nu hebt. Een zeer zacht programma van yoga, gekoppeld aan een lichte aerobische activiteit zoals wandelen of zwemmen, kan de beste manier zijn om te beginnen.

Heeft u artritis? Yoga kan u helpen om flexibel en sterk te blijven zonder extra stress op uw gewrichten toe te voegen. U krijgt het bijkomende voordeel van een mind-body-aanpak die u kan helpen ontspannen en energien.

Als u zwanger bent, kan yoga u helpen ontspannen, sterk en in vorm te houden. Als u nieuw bent bij yoga of gezondheids- of zwangerschapsproblemen heeft, spreek dan met uw arts voordat u het probeert. Zoek een instructeur die ervaring heeft met het leren van prenatale yoga.

Je moet aanpassingen aanbrengen als je baby en buik groeien en je zwaartepunt verandert. Na je eerste trimester doe je geen poses die je op je rug ligt. En probeer niet verder te strengen dan u vóór de zwangerschap had gedaan. Je zwangerschapshormonen zullen je gewrichten losmaken en je meer kans krijgen gewond te raken.

Terwijl je zwanger bent, vermijd houdingen die druk op je buik of lage rug zetten. Doe niet “hete” yoga, waar de kamertemperatuur zeer hoog is.